logo «Awesta, głos z przeszłości, który powraca»

    Objawienie Boga Ahura Mazdy dane Zaratustrze

    Wysublimowane przesłanie Zaratustry pozostaje tak samo aktualne dzisiaj jak wtedy, gdy zostało objawione.

    Inne później powstałe religie wchłonęły wiele jego cech, które następnie ukształtowały świat, jaki znamy dzisiaj.

    Wyższość Świętej Awesty nad Biblią

     

    W 539 r. przed datą umowną Persowie, pod przywództwem Achemenidów, króla Cyrusa, podbili Babilon, w 538 r. Cyrus wydał dekret stwierdzający, że Żydzi otrzymają pozwolenie na powrót do swojej ojczyzny.

    Wygnani nie tylko zostali uwolnieni, ale Cyrus, a także w pewnym stopniu jego następcy Achemenidów, również wspierali odbudowę świątyni żydowskiej w Jerozolimie. Polityka Cyrusa była motywowana nie tylko swoją religijną tolerancją, ale mądrością: ludzie traktowani hojnie rzadziej się buntują.

    Nie wszyscy Żydzi chcieli wrócić do domu. W latach wygnania zdolny do przystosowania się naród żydowski osiedlił się w Mezopotamii, osiedlając się i angażując w biznes, a nawet politykę.

    Wcielili się w swoje nowe życie, a gdy Imperium Perskie skonsolidowało swoje rządy, niektórzy Żydzi awansowali na wysokie stanowiska na dworze cesarskim. To było podczas końca wygnania, wśród Żydów mieszkających w Imperium Perskim, pierwszy znaczący kontakt został nawiązany pomiędzy kulturą żydowską i irańską. W Biblii widać, że żydowskie myślenie zmieniło się po wygnaniu.

    Czy te zmiany są wynikiem spotkania kulturowego myślicieli żydowskich i perskich? Podczas wygnania Żydzi musieli zmieniać nie tylko to, w jaki sposób oddawali cześć Bogu, ponieważ nie mieli już swojej świątyni ani nie składali ofiar ze zwierząt, które były w centrum ich wiary, ale także, w jaki sposób myśleli o Bogu.

    Żydowska koncepcja Boga jako ich plemiennego obrońcy, który uchroniłaby ich przed podbiciem lub wygnaniem, musiała przejść rewizję. Żydzi zastanawiali się nad Bogiem i ludzkością, kontaktowali się też z wyznawcami Zoroastrianizmu w imperium perskim.

    Tu pojawia się kolejne pytanie: w jaki sposób Żydzi dowiadywali się o Zoroastrianizmie? Jest wysoce nieprawdopodobne, aby żydowscy uczeni i myśliciele kiedykolwiek bezpośrednio napotykali pisma Zoroastrian. Istnienie kapłanów Zaratustry i archaiczny język pism Świętych Awesty stanowiły barierę dla Żydów. Większość Zoroastrianizmu, znanego i praktykowanego wśród ludzi, istniała w tradycji ustnej.

    Ta ustna tradycja zawierała historie o Bogu, stworzeniu, etycznym i kosmicznym konflikcie dobra i zła, boskim osądzie i końcu świata. Tradycja ta obejmowała również znaną symbolikę Zoroastrian, czyli ognia, światła i ciemności, a także Mowy Zaratustry. Są to wszystkie elementy tego, co można nazwać klasycznym Zoroastrianizmem.

    W ten sposób Żydzi napotkali Zoroastrianizm w prywatnych dialogach i doświadczeniach politycznych i obywatelskich, a nie w oficjalnie prowadzonych studiach religijnych. Kiedy żydowska religia została ponownie stworzona po okresie wygnania, nauki Zoroastrian zaczęły przedostawać się do żydowskej kultury religijnej. Jedną z najważniejszych różnic między żydowskim monoteizmem a monoteizmem Zoroastrian jest to, że Żydzi uznają jedynego Boga za źródło zarówno dobra, jak i zła, światła i ciemności, tak samo chrześcijanie, podczas gdy Zoroastrianie, we wszystkich fazach ich długiej historii teologicznej, myślą o Bogu tylko jako o źródle Dobra.

    W Księdze Izajasza znajduje się słynny fragment, skomponowany podczas lub po wygnaniu:

    "Jestem YHVH, niezrównany: Ja formuję światło i tworzę ciemność, czynię szczęście i tworzę klęskę, to ja, Jahwe, robię to wszystko". (Izajasz 45: 7)

    Ten fragment, który jest głównym źródłem żydowskiej spekulacji na temat źródła dobra i zła na świecie w sposób otwarty zaprzecza nauce o Bogu według Awesty Zaratustry, który jest źródłem jedynie dobrych i korzystnych rzeczy.

    W wierze żydowskiej są jednak inne zagadnienia, które w sposób bezpośredni są powiązane z ideami Zoroastrianizmu. Jedną z najbardziej widocznych zmian po wygnaniu jest pojawienie się żydowskiej idei Nieba, Piekła i życia po śmierci. Przed wygnaniem i kontaktem z Persami Żydzi wierzyli, że dusze zmarłych znajdują się w miejscu podobnym do Hadesu, miejsca zwanego Szeolem.

    Po wygnaniu pojawia się w judaizmie idea moralnego życia pozagrobowego z niebiańskimi nagrodami za dobrą i piekielną karę za zło. Jednym słowem niebem w Biblii jest Raj to słowo ze starożytnych irańskich słów parai-daeza, „zamknięty ogród”, jest jednym z niewielu określonych perskich słów, które zostały zapożyczone do Biblii. Ten moralny pogląd na życie pozagrobowe jest charakterystyczny dla nauczania Zoroastrian od samego początku.

    Również żydowska idea nadchodzącego Zbawiciela, czyli Mesjasza, była pod wpływem nauki Zaratustry. Już w deuterokanonicznej Księdze Izajasza, napisanej prawdopodobnie podczas Wygnania, prorok mówi o Zbawicielu, który przyszedłby uratować naród żydowski: dobroczyńcy, „namaszczeni” przez Boga, aby spełnił swoją funkcję (słowo „mesjasz” oznacza „namaszczony”).

    W wielu wersetach identyfikuje Cyrusa jako wyzwoliciela jako Mesjasza. Rozwój idei mesjańskich jest równoległy zarówno w myśli żydowskiej, jak i irańskiej. Zaratustra w swoich Mowach opisuje Saoshyanta (zbawcę) jako każdego, kto jest dobroczyńcą ludu.

    Podobnie w żydowskich proroctwach, Mesjasz nie jest jedynym szczególnym Zbawicielem, ale jest nim każdy, kto czyni wielkie rzeczy dla narodu żydowskiego, nawet jeśli ta osoba jest królem perskim. Wraz z ewolucją mitologii żydowskiej, Mesjasz przybiera szczególną, indywidualną, niemal boską cechę, która będzie bardzo ważna w narodzeniu chrześcijaństwa.

    W tym kosmopolitycznym, hellenistycznym świecie Żydzi i Persowie mieli dalsze kontakty, a wpływy Zoroastrianizmu na judaizm stały się znacznie silniejsze. Wpływ ten jest wyraźnie widoczny w późniejszych pismach żydowskich, takich jak Księga Daniela i księgi Machabejskiej, które zostały napisane w II wieku przed datą umowną. Ciekawą rzeczą jest również kontakt pomiędzy żydami a zoroastrianami, który jest uwidoczniony w Drugiej Księdze Machabejeskiej (której nie ma w żydowskich Bibliach, tylko w chrześcijańskich i katolickich). Dokument ten pochodzi z około 124 roku przed datą umowną, co umieszcza ją w księgach Starego Testamentu dość późno, wskutek czego żydowski kanon jej nie uznaje.

    W pierwszym rozdziale tej księgi znajdujemy historię o tym, jak po niewoli został przywrócony żydowski ogień ołtarzowy do Świątyni. Praktyka żydowskiej świątyni wymagała nieustannego płonącego ognia przy ołtarzu (II Mojżeszowa 27:20), chociaż płomień ten nie miał specjalnej ikonicznej jakości świętego ognia Zoroastrian. Niemniej jednak, podczas odbudowy świątyni żydowskiej, ta historia powstała i jest powtarzana w Księdze Machabejskiej, czterysta lat później: „Kiedy ten wypadek (przywrócenia ognia) stał się głośny i królowi Persów doniesiono, że na miejscu, gdzie ukryli ogień owi uprowadzeni w niewolę kapłani, ukazała się woda, którą Nehemiasz i jego ludzie poświęcili to, co było przeznaczone na ofiarę, król zbadał sprawę, a miejsce ogrodził i uczynił świętym (2 Księga Machabejska 1:33-34. Pokazuje to,że żydowscy pisarze byli świadomi i okazywali szacunek dla Ognia Zoroastrian.

    Wpływ Zoroastrian jest nadal widoczny w żydowskich pismach z okresu tzw. międzytestamentowego, to znaczy po ostatniej kanonicznej księdze Starego Testamentu i przed chrześcijaństwem i utworzeniem kanonu Nowego Testamentu. Obejmuje to okres między około 150 lat przed erą umowną a 100 rok ery umownej.

    Te żydowskie, międzytestamentowe pisma opisują skomplikowaną hierarchię anielskich istot, Żydowska idea siedmiu głównych archaniołów jest inspirowana na siedmiu Amesha Spentas, najwyższych opiekuńczych duchach zoroastrianizmu.

    Po wygnaniu żydowskie anioły zyskują imiona i osobowości, a także są uważane za strażników różnych zjawisk naturalnych. Żydowska i chrześcijańska idea osobowego „anioła stróża” jest również zainspirowana przez postać reprezentowaną w Zoroastrianizmie, znaną jako Fravashi, boski opiekun-ducha każdego indywidualnego człowieka.

    Wpływ Zoroastrian na judaizm widoczny jest także w ewolucji żydowskich idei dotyczących dobra, zła i końca czasu. Oryginalna wypowiedź na temat dualizmu dobra i zła znajduje się w Aweście, gdzie Zaratustra opisuje dwie zasady dobra i zła w tym, co można nazwać terminami psychologicznymi lub etycznymi. Istoty ludzkie stają w obliczu istnienia dobra i zła w sobie, opisuje te zasady jako „dobroczynne” i „wrogie” duchy, gdzie każdy musi dokonać wyboru dla Dobra, aby podążać za wolą Bożą.

    Ten pogląd o dualizmie jest transformacją i ekspansją psychologiczną opartą na nauczaniu Zaratustry, że dobro i zło są etycznymi wyborami i stanami umysłu. Biblijna Księga Powtórzonego Prawa, podobnie jak inne wczesne księgi Starego Testamentu, została zredagowana bardzo późno, a być może [według współczesnych ekspertów od starożytnych pism] nawet ponownie napisana podczas lub po Wygnaniu. Ważny fragment z Księgi Powtórzonego Prawa 30:15 pokazuje żydowską wersję dualizmu etycznego:

    "Widzicie, dzisiaj stawiam przed wami życie i dobrobyt, śmierć i klęskę, jeśli będziecie posłuszni przykazaniom Jahwe, waszego Boga, które dziś wam polecam, jeśli kochacie Jahwe, swojego Boga i podążacie Jego drogami, jeśli zachowacie Jego przykazania, Jego Prawa, Jego zwyczaje, będziecie żyli i wzrastali, a JHWH, wasz Bóg, pobłogosławi was w kraju, do którego wchodzicie, aby stworzyć własne.

    Jeśli twoje serce odsuwa się, jeśli nie chcesz słuchać, jeśli pozwolisz się wciągnąć w oddawanie czci innym bogom i służenie im, mówię ci dzisiaj, z pewnością zginiesz ... Przed wami postawię życie lub śmierć, błogosławieństwo lub przekleństwo. Wybierz więc życie, aby żyć ty i twoi potomkowie … (Pwt 31: 15-19, Jerozolimskie tłumaczenie Biblii).

    Chociaż pierwotny tekst Awesty był niedostępny dla Żydów, nauki Zaratustry były częścią kultury religijnej narodu perskiego, wśród których żyło wielu Żydów. Ciekawym pojęciem w żydowskiej myśli moralnej, która mogła być w pewien sposób zainspirowana dualizmem nauki Awesty, jest idea „złudnego impulsu” i „dobrego impulsu” (hebrajski, „yetzer tov”, „dobry impuls” i „yetzer hara”, „zły impuls”). Idea ta wydaje się pojawiać w rabinicznej myśli o tym „międzytestamentowym” okresie, w którym Żydzi napotykali zarówno idee greckie, jak i Zaratustry.

    W tej żydowskiej moralnej medytacji Bóg daje ludziom zarówno „dobry impuls”, jak i „impuls zła”, i muszą nauczyć się wybierać między podszeptami tych dwóch mentalności. To, co nadaje tej idei żydowski „zwrot”, zupełnie odmienny od pierwotnego nauczania Zaratustry, polega na tym, że impuls zła w myśli żydowskiej nie jest całkowicie zły. W nauce Zaratustry, wrogi duch jest całkowicie wrogi dobru. Żydowski „impuls zła” jest tylko złem, gdy jest się mu posłuszny i poddanym. Zły impuls jest grzesznym żądzą w nadmiarze, ale z umiarem nie wyrządza krzywdy.

    Jest ona [żądza] w przekonaniu mentalności żydowskiej grzeszną chciwością, ale wykorzystana we właściwej kolejności staje się motorem np. w handlu i dążenia do zgodnego z prawem zysku.

    Apokalipsa (z greckiego słowa apokalypsis, co oznacza objawienie). Jest to forma religijnego opowiadania, poezji i przepowiadania, która wykorzystuje wysoki poziom symboliki mitologicznej, aby opisać nie tylko kosmiczną bitwę między siłami Dobra i Zła, ale także harmonogram nadchodzącego końca czasu. Wszystkie religie zapożyczały od swoich poprzedników i dostosowywały ich wierzenia do swojej nowej dyspensacji, a judaizm i chrześcijaństwo, nie są tu wyjątkiem. Starożytny Irański świat dobrych i złych postaci duchowych, światło i ciemność, Bóg i przeciwnik oraz święta linia czasu wkroczyła w żydowski, a zaraz potem chrześcijańskie struktury Apokalipsy.

    Wiele z tych apokaliptycznych pism przetrwa okres między testamentami, takich jak Księga Henocha, kompilacja spektakularnych wizji aniołów, demonów i Sądu Ostatecznego. Żydowska apokaliptyczna koncepcja końca czasu, a także ostateczny sąd Boży, zapowiedź końca czasu, zawdzięcza nauce Zaratustry. To nawiązanie do nauki Zaratustry staje się jeszcze bardziej widoczne w pismach żydowskich sekt, takich jak esseńczycy. Ze względu na znaleziska archeologiczne, takie jak „Zwoje znad Morza Martwego” i „Biblioteki Nag Hammadi”, współczesny świat może wiedzieć, w co wierzyli ci starożytni wielbiciele, niektóre z tych wierzeń pokazują bezpośredni wpływ nauki Zoroastrian.

    Jest to szczególnie prawdziwe w tekście znanym jako „Essene Manual of Discipline”, który, podobnie jak teksty apokaliptyczne, opisuje wojnę między Duchem Światła i Duchem Ciemności, a także Duchem Prawdy i Duchem błędu, ostateczny czas zakończenia, kiedy bitwa zostanie wygrana. Tekst Esseńczyków brzmi niekiedy dokładnie tak samo, jak teksty Awesty, które są znacznie starsze:

    „Dla Prawdy ohydą są uczynki błędu, a obrzydliwość dla błędu to wszystkie drogi Prawdy. " (Essene Manual of Discipline, red. Millar Burrows). To z żydowskich sekt, a także żydowskiego głównego nurtu, wyszło chrześcijaństwo. Twierdzenie Jezusa jako oczekiwanego Mesjasza miało odpowiedzieć na chrześcijańskie nadzieje i być może zapoczątkować Koniec Czasu.

    To w kontekście nadchodzącego zbawiciela [Saoshyanta] należy czytać historię z drugiego rozdziału Ewangelii Mateusza. (to jest opowieść, a nie wydarzenie historyczne).

    Słynny Prolog Ewangelii Jana („Na początku było Słoweo”) ma wiele elementów sugerujących wpływ Zoroastrianizmu, w tym dualizm filozoficzny i etyczny, oraz metaforę światło/ciemność tak charakterystyczną dla Zoroastrianizmu. „I to życie było światłem ludzi, światłem, które świeci w ciemności, światłem, którego ciemność nie mogła pokonać”. (Jan 1: 4-5)

    W Księdze Hioba szatan jest przeciwnikiem, ale jest także lojalnym sługą Boga, wykonując dzieło Boże, sprawdzając sprawiedliwego człowieka. Chrześcijaństwo przyjęło też apokaliptyczne mity o bitwach kosmicznych i zbliżającym się końcu świata do własnej doktryny. Chrześcijańska księga Objawienia, ostatnia księga kanonu Nowego Testamentu, jest późniejszym przykładem formy, która cofa się przez jej źródła żydowskie do odległych, starożytnych światów Iranu i Mezopotamii.

    Jest wielu oddanych wierzących Żydów i chrześcijan, którzy zaprzeczają, że Zoroastrianizm miał wpływ na ich religie. Ich zdaniem, zagrażałoby to unikalnym objawieniom Boga, które charakteryzują ich religię. Odrzucając powierzchowność i ignorancję, można dojść do tylko jednego wniosku, że bez nauki Zaratustry, nie istniałby ani judaizm w jego obecnej formie, ani też chrześcijaństwo, gdyż religie te zapożyczyły fundamentalne koncepcje i wierzenia wynikające z nauczania Zaratustry. Proroctwa, na które często powołują się żydzi i chrześcijanie, zwyczajnie w sposób naturalny nie spełnią się, gdyż opisywały one zupełnie inny okres historyczny, a obecnie proroctwa, są wykorzystywane przez religijnych szarlatanów, aby wzbudzić w ludziach nie tylko strach, ale zgasić potrzebę intelektualnego i duchowego rozwoju.